KAPSTOKKEN OM BRONS AAN OP TE HANGEN |
|
|
De 'galg' voor de Klokkenluider. De vorm werd
'van boven naar beneden ofwel 'dalend' gegoten. De vorm met dunne onderdelen kwam
goed uit de gipsvorm. De 'kapstok' werd 14 dagen in de damp van schoonmaakazijn, ofwel huishoudazijn gehangen en oxideerde/patineerde daardoor groenblauw. |
|
Bij een klokkentoren hoort een Klokkenluider aan de bel te trekken. |
|
|
Aan een bronzen knotwilg wil ik 5
klankbuisjes hangen. De wilg werd van beneden naar boven ofwel 'stijgend' gegoten.
De wilg kwam goed uit de gipsen gietvorm en is 28 cm hoog. |
|
|
Aan de tweede bronzen knotwilg kunnen
nog enkele klokjes worden opgehangen. De wilg werd van beneden naar boven ofwel 'stijgend'
gegoten. Via de gietbeker vloeide de brons door het gietkanaal en twee wortels van
de wilg naar boven. De bronzen knotwilg is 26 cm hoog. |
|
|
Op twee schragen van brons wil
ik een bronzen vlonder leggen, waarop klokjes kunnen staan. Om het beeldje van de
clown Charlie Rivel te laten klinken, moet hij van de grond staan. Daarvoor is een
speciaal krukje van brons gegoten. |
|
|
De schragen zijn engiszins gehavend uit de gietmal gekomen, maar ze zijn sterk genoeg om een vlonder te dragen. De schragen hebben 2 weken in de damp van schoonmaakazijn gehangen en daardoor blauwgroen geoxideerd/gepatineerd. . |
|
|
De schragen hebben 2 weken in de damp van schoonmaakazijn gehangen. De vlonder is koud gepatineerd met kopernitraat. |
|
Op het drieluik: 'Het Laatste Oordeel" van Jeroen Bosch schilderde hij een klok, met een mens als klepel, in een dode boom. Het was een uitdaging deze tweedimensionale afbeelding driedimensionaal in brons te gieten. |
|
Links: klokje van Bosch in was. Midden: het klokje van Bosch in klokkenbrons gegoten en rechts: de klepel van het klokje. Er moet nog veel worden geschuurd. |
|
|
|
In 1882 maakte Vincent van Gogh een aquarel van een eenzame knotwilg in een landschap aan de rand van Den Haag. De tweedimensionale vorm nodigt uit deze in driedimensionaal brons tegieten. |
|
In 1884 tekende Vincent van Gogh in Nuenen een landschap met knotberken. De tweedimensionale vorm leent zich in driemnsionaal brons als kapstok voor geluid van klokkenbrons. |
|
|
|